woensdag 22 oktober 2025

 

Impressie

De witte koning ziet
al zijn pogingen tot
winst, opgaan in rook.

Om zijn soldaten
te weerhouden op de
vlucht te slaan,

mengt hij zich tussen hen
doet of hij een lafaard is
kiest het hazenpad.

de onderdanen volgen
hun vorst, vluchten niet
voor hun vijand.

De ijdelheid van eeuwige roem.

 

 

dinsdag 21 oktober 2025

 

Dilemma’s

In de winkel koopt hij koffie die hij eigenlijk niet lekker vindt. Een reclamespot op de treurbuis, waarop een vlotte moderne man rustiek en met een glimlach van zijn bakkie geniet, heeft hem echter overgehaald. Zie hier de kracht van een goede weldoordachte commercial.

Met die koffie, geurend en vers gezet, zit hij met een vriend aan tafel. Ze praten over wat hen bezighoud. ‘Iedereen snapt toch wel dat het meer indruk maakt om je vijand te verslaan dan hem te elimineren. Ik bedoel jij kunt slecht tegen je verlies. Het is toch beter om mij, bijvoorbeeld bij het dammen te verslaan, dan om mij te vellen.

‘Zeg waar heb je deze koffie vandaan?’
‘Hoezo, niet lekker?’
‘Dat is nog zacht uitgedrukt'.

Terwijl een roodborstje tegen het raam tikt, zijn kopje draait alsof hij zich bij de twee aan wilt sluiten en de koffie omgeruild wordt voor thee, gaat de discussie verder.

‘Een spel, of debat bijvoorbeeld, is een duel.’
‘Ja, maar dan wel zonder dat daar secondanten aan meedoen. Liever gewoon een tegen een’.
‘Waarom? ’
‘Nou ik ken een verhaal’.
‘Vertel’.

‘Bij een duel was de broer van de duellist zijn secondant. De uitdager was een goede bekende van de broer. Ook de secondanten “vochten” mee. De broer van duellist kreeg de secondant van de uitdager 'te pakken', waardoor de uitdager alleen achterbleef. Wat nu? Moest hij zijn goede bekende (de uitdager) rechtvaardig en hoffelijk bijstaan, nu die  in de minderheid was, of moest hij de regels volgen en zijn eigen broer steunen?’

Het roodborstje is inmiddels verdwenen. De radio wordt aangezet. Een reclame over een heerlijk geurende, smaakvolle koffie vult de ruimte. ‘Misschien moet je die eens in huis halen’, klinkt het advies.