Dilemma’s
In
de winkel koopt hij koffie die hij eigenlijk niet lekker vindt. Een reclamespot
op de treurbuis, waarop een vlotte moderne man rustiek en met een glimlach van
zijn bakkie geniet, heeft hem echter overgehaald. Zie hier de kracht van een
goede weldoordachte commercial.
Met
die koffie, geurend en vers gezet, zit hij met een vriend aan tafel. Ze praten
over wat hen bezighoud. ‘Iedereen snapt toch wel dat het meer indruk maakt om
je vijand te verslaan dan hem te elimineren. Ik bedoel jij kunt slecht tegen je
verlies. Het is toch beter om mij, bijvoorbeeld bij het dammen te verslaan, dan
om mij te vellen.
‘Zeg waar heb
je deze koffie vandaan?’
‘Hoezo, niet lekker?’
‘Dat is nog zacht uitgedrukt'.
Terwijl
een roodborstje tegen het raam tikt, zijn kopje draait alsof hij zich bij de
twee aan wilt sluiten en de koffie omgeruild wordt voor thee, gaat de discussie
verder.
‘Een spel, of
debat bijvoorbeeld, is een duel.’
‘Ja, maar dan wel zonder dat daar secondanten aan meedoen. Liever gewoon een tegen een’.
‘Waarom? ’
‘Nou ik ken een verhaal’.
‘Vertel’.
‘Bij
een duel was de broer van de duellist zijn secondant. De uitdager was een goede
bekende van de broer. Ook de secondanten “vochten” mee. De broer van duellist
kreeg de secondant van de uitdager 'te pakken', waardoor de uitdager alleen
achterbleef. Wat nu? Moest hij zijn goede bekende (de uitdager) rechtvaardig en hoffelijk
bijstaan, nu die in de minderheid was, of moest hij de regels
volgen en zijn eigen broer steunen?’
Het
roodborstje is inmiddels verdwenen. De radio wordt aangezet. Een reclame over
een heerlijk geurende, smaakvolle koffie vult de ruimte. ‘Misschien moet je die
eens in huis halen’, klinkt het advies.