Als ik de bladzijden van het boek omsla,
drukt de ochtend zwaar op het licht dat nog komen moet. Ik besef dat de zojuist gelezen zinnen
vergeten zijn. Met een zucht sla ik het boek dicht en staar uit het raam. Een eerste vlucht spreeuwen is zichtbaar. Na een
ontbijt van warme toast met jam en andere lekkernijen neem ik plaats achter
mijn computer. De eerste woorden, die gisteren bij mij opkwamen na een kop thee,
verschijnen op het beeldscherm. Ik was op bezoek bij mijn vriend Niels,
vandaar.
zwaar leunt de dag
het ochtendlicht wast later
de inktzwarte nacht
Die middag is verrassend, want terwijl
ik op mijn gemak een geriefelijke fauteuil uitzoek laat Niels mooie muziek aan
mij horen. Vooral de filmmuziek van ‘The Hours’ gecomponeerd door Philip Glass
is van een zodanige grote schoonheid, dat ik spontaan kippenvel op mijn armen
krijg. Even zak ik weg in vergetelheid. Bij het volgende stukje muziek voel ik traanvocht
opwellen in een hoekje van mijn oogkas. Het ‘Miserere mei Deus’ van Allegri is
dan ook zo mooi dat ze alle aardse pracht overstijgt.
hemelse klanken
vullen de warme ruimte
twee vrienden zwijgen
Vandaag lees ik in het boek ‘De
heelmeesters’ een passage waarin een stukje tekst van de Miserere geciteerd
wordt. De openingszin van deze haibun, het aangrijpende Miserere en de gelezen
tekst vallen samen tot het concept van een gedicht – het kan niet anders.
voorzienigheid
woorden en klanken
vloeien ineen
Het gedicht dat ik schreef naar aanleiding van deze haibun zal maandag op dit blog te lezen zijn.