zaterdag 29 augustus 2015

Kerktwist



In het centrum van Borculo staat een oude kerk waarin van oorsprong Rooms - Katholieke missen gehouden werden. Tijdens de Beeldenstorm is de kerk overgegaan in protestantse handen. Zonder enige opsmuk werden er diensten gehouden. In de vroege jaren twintig van de vorige eeuw is de kerk voor een groot deel door een wervelstorm verwoest, waarna hij met man en macht weer is herbouwd.

Voor de deur staat een groot bord dat de voorbijganger uitnodigt om binnen een kunstexpositie te komen bezichtigen. Ik besluit een kijkje te nemen. Al snel wordt ik door een dame aangesproken.



“ Goedemiddag, mag ik u wat vragen? Komt u voor de kerk, of voor de expositie”?

“Voor beide zeg ik”.



We raken aan de praat en wederzijds enthousiasme maakt dat de vrouw over een recente geschiedenis verhaal doet.



“Vroeger stond de preekstoel achter in de kerk en daarvoor stonden de kerkbanken. Omdat het kerkbezoek terugliep, is de preekstoel naar de zijkant in het midden geplaatst. De banken, die in verval geraakt waren, zouden vervangen worden door stoelen. Echter een deel van de kerkgemeente was het daar niet mee eens en wilde de banken behouden. Zo ontstond er een twist dat tot aan de rechtbank uitgevochten werd. De rechter besliste dat er in het gedeelte voor de preekstoel stoelen mochten staan en alleen in het voorste gedeelte van de kerk banken. Tot op de dag van vandaag nemen tijdens de dienst nog steeds enkele conservatieve kerkgangers plaats in die banken”.



Glimlachend kijk ik door een venster naar het hemelrijk en zie dat Hij naar mij knipoogt.



Salomons oordeel

vs. modern en behoudend

over stoel en bank

     

4 opmerkingen:

  1. Dat is opmerkelijk. Het doopritueel in Zwolle heeft toch iets met je gedaan,want je flirt met het hemelrijk en schrijft Hem met een hoofdletter. Laatst las ik over Borculo en dacht daar moet ik eens heen.Nu jij,da's toevallig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Anoniem, waarom maak jij je niet bekend? Ik denk dat je de context van dit stukje niet hebt begrepen. Ik flirt niet met het hemelrijk, dat is hier een literair noodzakelijk woord. Zoals ook Hij hier noodzakelijk met een hoofdletter geschreven is. Hij met een kleine letter zou hier verwarring kunnen scheppen. De knipoog doet de hoofdletter ook teniet. Toeval bestaat niet (God dobbelt niet). Alles heeft een oorzaak. Maar wij mensen kunnen de oorzaken vaak niet overzien en praten dan over toeval. Sommigen gaan zover aan het 'toeval' dat niet te verklaren is, op te hangen aan Hem. Over Zwolle zwijg ik in deze discussie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het zonlicht door de ramen
    stilte, rust,
    een kunstwerk....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. i.d.d. licht stilte rust - ik zie het voor mij. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen