zaterdag 7 januari 2017

De boogschutter




    (voor P.D. te S.)

Ik span de pees en richt de pijl
voor het perfecte schot,
mijn geest is leeg.

zoef … raak … subliem schot.

Was ik het die de boog spande,
of bracht de boog mij in de hoogste spanning,
trof ik doel, of trof het doel mij.

Dit alles,                                       
boog, pijl, doel en ik
onscheidbaar verstrengeld,

in het schot,
daarin is alles zo helder en zo eenvoudig,
dat de pees midden door mij heengaat.

Tino van kampen 2017
 (naar een verhaal van Herrgel in:  Zen in de kunst van het boogschieten)


1 opmerking:

  1. vooral die zin "de geest is leeg" is toepasselijk bij het instinctieve schieten, waarbij je op het gevoel de pijl naar het doel stuurt, meer dan met je boog en pijl te richten. Kortom, een treffend gedicht.

    BeantwoordenVerwijderen