donderdag 5 mei 2011

De dichter

Deze week kreeg ik van Femke een cadeautje. Dat had zij speciaal voor mij 'gevonden' en gekocht op een rommelmarkt. Ik waardeer het zeer als mensen een passend presentje aan elkaar geven in welke vorm dan ook. Voorzichtig wikkelde ik het papier af en hield een blauw doosje in mijn handen. In het doosje zaten kaartjes waarop aforismen van Gandhi. Ooit zag ik een film over het leven van Gandhi en ik was direct gegrepen door zijn manier van leven en denken. Later las ik teksten over en van hem  en probeerde hem te begrijpen. Ik zal hier zo af en toe eens een aforisme of wijsheid van zijn hand plaatsen.

Het is goed om je begeerten niet te
bevredigen. Maar wanneer we dat 
eenmaal wel zijn gaan doen,
zal het moeilijk worden,
misschien zelfs onmogelijk,
om ze in toom te houden.

Het is wellicht eens leuk om na te denken over behoeften, verlangen en begeerten. Drie begrippen die qua betekenis dicht bij elkaar liggen, maar toch verschillend zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten