dinsdag 23 mei 2023

Meeuwen - In de krant (Groot Goeree Overflakkee)

Naast enkele eendensoorten, waren de meeuwen de eerste vogels die ik leerde kennen. Wat handig  was voor mijn wintertellingen langs de Oude Maas. Op zeker moment nam mijn aandacht voor hen af. Zij boeiden mij niet meer, met uitzondering van nieuwe meeuwensoorten. Ik heb het afgelopen winter weer eens opgepakt.

Nu het lente is parkeer mijn fiets op een dam langs een polderweg, loop naar het hek en tuur over het weiland. Langs een sloot in het gras, scharrelen enkele meeuwen rond. Sommige herken ik direct. De zilvermeeuw bijvoorbeeld. Herkenbaar aan zijn grijze zilverkleurige mantel, het verenkleed op de rug en flankzijden.

Nu ik het toch over een mantel heb, er zijn ook mantelmeeuwen en wel de grote en de kleine mantelmeeuw. Bij hen is het genoemde verenkleed donkergrijs tot bijna zwart. Ver weg en solitair in het veld is het lastig om ze op naam te brengen. De kleur van de poten geeft uitsluitsel. Zoek dat maar eens op in een goede vogelgids, of op het internet.

Na een tijdje pak ik de fiets weer op en loop er wat meters naast. Net als ik op het zadel wil gaan zitten klinkt een hard ‘tsissip’. Achter mij op een hek zit een graspieper. Hij kijkt naar mij. Ik doe net of ik hem niet zie, ergens anders naar kijk en wandel intussen zogenaamd ongeïnteresseerd naar hem toe. Dan richt ik mijn kijker en geniet in detail van zijn verenkleed. Nog maar wat dichterbij proberen te komen. Het beestje is niet van gisteren, ruikt onraad en maakt zich uit de voeten. Verderop landt hij karakteristiek als een parachute in het gras en raak ik hem kwijt.

Een akker van een vogelvriendelijke boer is mijn volgende stop. Hier geen kruidenvrije weide van Engels raaigras, maar een soort van wetlandje. Zonder drainage dus. Op de oever van een nat stukje perceel lopen jonge kieviten en scholeksters. Hoor ik daar niet een tureluur? Wat ik zeker zie en hoor zijn zilvermeeuwen. De kannibalen proberen de jonge vogels te snaaien. Alerte volwassen kieviten vliegen en duiken als ware gevechtsvliegtuigen achter de meeuwen aan.

Zo wordt mijn ochtend op een ouderwetse manier gevuld. De meeuwen en hun gedrag hebben mij weer gegrepen. Een kennis vraagt hoe het met mij gaat en ik wijs hem, na mijn antwoord op zijn vraag, op wat ik in het weiland zie. Tureluurs en scholeksters, in al hun kleedvariaties, van jong tot oud. Helaas heeft hij daar geen oog voor, al is hij wel liefhebber van de weidsheid, ruimte en rust.

Meer dan tevreden fiets ik huiswaarts. Waarbij de meeuwen opnieuw mijn aandacht trokken en belevenissen hebben gebracht.


Kleine mantelmeeuw (foto Peter Ganzeboom)


 

 

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten