vrijdag 24 januari 2014

Gesleten leven






Door het raam van het verzorgingstehuis kijk ik naar binnen. Daar zie ik hem zitten. Om zijn oude lichaam een blauwe stofjas. Even twijfel ik, of ik hem langer zal gadeslaan. Ik besluit naar binnen te gaan. In de grote hal zingen bejaarde vrouwen liederen uit de oude doos. Een man begeleidt hen op gitaar. In een gang de ‘dubbelfiets’. Bij mooi weer rijdt hij daar zijn rondjes op. Een vrijwilliger vergezelt hem dan. Nu schildert hij een houten klok. De klok heeft hij zelf uitgezaagd. Hij is blij met mijn bezoek. Vol trots leidt hij mij door de vertrekken: een huiskamer, een rustkamer, de winkelruimte. Langzaam lopen we terug naar zijn maatjes. Haast niets wijst op verval. En toch is hij daar omdat hij is gaan vergeten en soms het dagelijkse niet meer begrijpt.


achter glazen pui
bedekt kale wintertuin
pril lenteleven

5 opmerkingen:

  1. Ik zal vanaf nu proberen wat vaker in jouw blog te reageren.
    Wat ik vooral goed vind in deze haibun is dat je begint met van buiten naar binnen te kijken en eindigt met van binnen naar buiten.
    compliment,
    Niels

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel Niels. Oud worden en winter past ook goed bij elkaar.Zo ook het nieuwe leven dat wacht... Dichterbij de dichter kan deze haibun niet komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vandaag heb ik mij aangemeld als lid. Gewoon om eens te kijken hoe het bevalt.
    Moet in het blokje hiernaast 'over mij' niet eea worden herschreven ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Herkenbaar wat je schrijft.

    De haiku geweldig!
    Oud en het prille, mooi.

    Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dan voor je reactie Hilly - soms wordt het beeld je gegeven.

    BeantwoordenVerwijderen