woensdag 25 april 2012

De Mensch


  
Schuin onder mij duikt een schim onder de waterlijn.
Voorzichtig en nieuwsgierig buig ik voorover. Na enig
staren zie ik een bruingrijs gevederd staartje boven
het water uitsteken. Het bijbehorend lijfje ligt onder
water verborgen. Ik buk mij en pak tussen duim en wijs-
vinger het staartje vast en beweeg het langzaam heen
en weer. Log en als dood deint het gevederde lichaam
onder water mee, om ineens krachtig dieper te duiken
en weg te zwemmen. Een Rimpeling op de waterspiegel
verraadt de vluchtroute. Tien meter verderop in de
slootkant beweegt jong riet. Met kleine passen loop ik
erheen. Een klein puntje rood, nauwelijks zichtbaar tus-
sen het riet, geeft zekerheid aan wat ik al vermoed:
een waterhoen speelt verstoppertje met mij.
     
                                 

1 opmerking:

  1. Wat leuk, nog een schrijver&haikudichter uit Spijkenisse, waar ik ook woon! Via via op je blog gekomen; je hebt een mooie schrijfstijl.
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen