donderdag 24 maart 2011

De Mensch

De Mensch houdt van de natuur. Afgelopen maandag wilde ik de eerste voorjaarsvogels warm onthalen. Ik koos hiervoor de Benninger Slikken als lokatie. Voorzichtig stak ik mijn hoofd boven de dijk. Direct hoorde ik twee blauwborsten driftig fluiten. Wat een mooie beestjes zijn dat toch, ze lijken bijna subtropisch. In de verte, in een struik, een mysterie- bird. Een sperwer? Als ik geniet van een graspieper, hoor ik zo'n tien meter verderop een onbekend geluidje. Het is altijd even wennen in het voorjaar om 'vergeten' vogelgeluiden thuis te brengen. Dit keer blijkt het een roodborsttapuit, ook al zo'n fraai vogeltje. 
Een man op een sportfiets nadert mij. Het blijkt een kennis van mij. Vroeger reden wij vaak een trainingsrondje op de racefiets. Hij is een verwoed natuurfotograaf en al gauw hadden wij het over de te gebruiken apparatuur. Ik wil graag een carbon statief aanschaffen. De man raadde mij dat af, vanwege de instabiliteit bij wind. Nu twijfel ik.

2 opmerkingen:

  1. En ik raad het het je aan: het is licht. Dus voor de niet zo luie, struinende vogelaar comfortabel. En niet zo hels koud aan je vingers in de winter. En als je een goede koopt helemaal niet instabiel en zeker niet voor scopen. Nog meer twijfels nu...

    BeantwoordenVerwijderen